29 januari 2025

3x stellingen over DG voor in de klas

Om kinderen digitaal vaardig te maken is het belangrijk dat ze een eigen mening vormen over onderwerpen die te maken hebben met internet, sociale media en privacy. Daarbij is het aan de leerkracht de taak om sturing te geven door kinderen kritisch na te laten denken en te laten reflecteren op deze onderwerpen. Ook is het de taak van de leerkracht om voorbeelden te geven van veilige situaties in de digitale wereld.


Door het gebruik van stellingen in de klas kun je kinderen aanzetten tot denken. Hieronder zijn 3 stellingen weergegeven met extra bijpassende opdrachten.



1️⃣ "Alles wat op internet staat, is waar."

Doel: Kritisch leren nadenken over online informatiebronnen.
Wat kun je ermee?

  • Laat kinderen voorbeelden van (nep)nieuws zoeken en analyseren.
  • Bespreek hoe je betrouwbare informatie herkent (bronnen checken, fact-checking websites).
  • Doe een quiz waarin ze moeten beoordelen of nieuwsberichten echt of nep zijn.



2️⃣ "Sociale media maken ons leven beter."

Doel: Reflecteren op de voor- en nadelen van sociale media.
Wat kun je ermee?

  • Laat de kinderen uit je klas een debat voeren: de ene groep verdedigt de stelling, de andere weerlegt hem.
  • Bespreek thema’s als online verslaving, cyberpesten en sociale druk.
  • Geef ze de opdracht om een dag zonder sociale media te leven en daarover een verslag te schrijven.




3️⃣ "Je hebt online net zoveel privacy als in het echte leven."

Doel: Bewustwording creëren over online privacy en dataveiligheid.
Wat kun je ermee?

  • Bespreek hoe bedrijven data verzamelen en wat je kunt doen om je gegevens te beschermen.
  • Laat de kinderen een poster of video maken met privacytips voor leeftijdsgenoten.



Tips voor Canva gebruik in de klas
17 januari 2025
Tips voor Canva gebruik in de klas.
14 januari 2025
AI in de klas